Friday, January 10, 2014

TAK SALAH UKHTI......(^-~)

Saya tidak pernah mengatakan niqab itu wajib dan sebahagian dari aurat wanita.

Tidak pernah.

"Tapi mengapa saya berusaha untuk tetap istiqomah?", soalan yang sering ditanya.

kerana saya berpegang ianya sunnah.
Melakukan sesuatu sunnah diakhir zaman ibarat mengenggam bara api.

Sukar.
Susah.
Perit.
Itulah cabaran niqab.

Begitu juga makan dengan tangan kanan.
Minum air dengan tangan kanan dalam keadaan duduk dan sebagainya.
Nampak kecil, tapi ianya sunnah dan pahala mengalir kepadanya apabila diamalkan.

4 tahun sudah berlalu,
saya masih berusaha untuk istiqomah,
moga sampai nafas terakhirku.

Niqab 'alat' untuk saya makin dekat dengan Allah.
Bila buat silap, teguran itu 'direct' sampai.
Sikit demi sedikit hakiskan perangai buruk.

Tetapi bagi yang baru berhijrah,
berusahalah untuk kekalkan aurat wajib dulu.
Istiqomah dengannya dulu hingga terasa benar-benar kuat untuk berniqab dan mampu istiqomah apabila memakai niqab.

Mesti tahu banyak perkara tentang niqab termasuk hukum dan hujah tentang aurat wajib serta perintah berhijab apabila individu lain tanya termasuk not-yet muslim.

Niqab,
belum tentu dia itu solehah.
Niqab,
bukan jalan terakhir untuk dekat dengan Allah.

Kerana sebaik-baik pakaian adalah pakaian taqwa.
Pesona dari dalam, anggun dari luar.
Kedua-duanya senada dan seirama geraknya.

Allah Lebih Tahu.

No comments:

Post a Comment