Merancang dan berjanji;dua perkara yang berbeza tetapi masih dalam konteks yang sama iaitu perkara yang akan dilakukan pada masa depan.Umpamanya ibu berjanji dengan anaknya untuk membelikan barang mainan kegemaran anaknya.Sama ada perancangan itu terlaksana atau janji itu dapat dilakukan,ia berada di bawah takluk kuasa Allah SWT.
Ada orang yang merancang tetapi perancangannya tidak menjadi kenyataan.Ada orang berjanji tetapi apabila tiba masa menunaikan janji,hilang tak nampak bayang!Perancangan tidak menjadi,itu sesuatu perkara di luar jangkaan.Janji tidak dapat ditepati,itu sama ada ingkar sendiri atau kerana masalah teknikal yang lain.
Islam mengajar satu konsep yang amat mudah dalam membuat perancangan dan membuat janji,iaitu mengiringi perancangan dan janji itu dengan kata 'insya-Allah'.Namun selalu juga berlaku,kita main-main dengan ungkapan insya-Allah itu.Umpamanya,apabila mendapat undangan daripada sahabat,kita dalam serba salah sama ada mahu hadir atau tidak.Hendak menolak terang-terangan,rasa tidak sampai hati.Hendak jawab 'ya',hati memang berat hendak memenuhi undangan itu.Lalu kita ambil jalan tengah,'insya-Allah' tetapi dalam hati,'insya-Allah' tak datang!'
Kisah mengenai insya-Allah ini,Allah SWT menyatakan dalam Surah al-Kahfi ayat 23-24 yang bermaksud,"Dan jangan sekali-kali kamu menyatakan tentang sesuatu;"Sesungguhnya aku akan mengerjakan esok",kecuali dengan menyebut insya-Allah."
Ayat ini mengingatkan kita mengenai kekuasaan mutlak yang hanya milik Allah SWT.Oleh itu apabila melafazkan janji,mengikrarkan sumpah atau membuat perancangan,kita akan selalu ingat bahawa kita makhluk yang lemah dan segala yang terlancar dari mulut kita itu akan menjadi kenyataan jika diizinkan Allah SWT.Sebab itulah kita sebut 'insya-Allah' iaitu 'dengan kehendak Allah SWT.'
Menurut riwayat Ibnu Jarir,ayat 23-24 surah al-Kahfi tersebut diturunkan oleh Allah SWT berikutan peristiwa yang tercetus antara Nabi Muhammad SAW dengan kafir Quraisy.Pada suatu hari,kaum Quraisy mengutus dua orang utusannya,an-Nadr bin al-Hars dan Uqbah bin Abi Muith untuk menemui para pendeta Yahudi di Madinah.
Tujuan mereka adalah untuk memastikan kenabian Muhammad SAW sebagai seorang rasul dngan cara menceritakan sifat-sifatnya dan segala yang dikatakannya.Kaum Quraisy beranggapan bahawa para pendeta berkenaan mempunyai kepakaran dalam memahami kitab-kitab yang lama yang telah diturunkan dahulu dan memiliki pengetahuan yang mendalam mengenai tanda-tanda kenabian.Kedua-dua utusan tadi mengemukakan masalah yang sedang dihadapi oleh kaumnya kepada para pendeta yang ditemui.
Para pendeta itu pun menyarankan bahawa untuk memastikan sahih atau tidaknya kenabian Muhammad SAW,ajukan tiga persoalan kepada Muhammad SAW.Sekiranya Muhammad SAW dapat menjawabnya,bermakna dia sememangnya seorang nabi yang diutus oleh Tuhannya.Seandainya Muhammad SAW gagal,maka jelaslah dia hanya mengaku sebagai nabi sedangkan dia bukan Nabi yang sebenar.Tiga persoalan itu ialah;
- Mengenai pemuda-pemuda zaman dahulu yang pergi mengembara dan apakah yang telah berlaku kepda mereka.
- Mengenai seorang pengembara yang telah sampai ke Masyrik dan Maghrib dan apakah pula yang berlku kepadanya.
- Mengenai roh dan apakah roh itu.Utusan ini pulang dan menceritakan pesanan yang diberikan oleh para pendeta Yahudi itu.Kemudian mereka berangkat pula menemui Nabi SAW dan mengajukan tiga persoalan tadi.Nabi Muhammad SAW berjanji dengan pasti bahawa baginda akan dapat menjawab ketiga-tiga persoalan yang dikemukakan.
Dari sehari ke sehari,baginda menanti turunnya wahyu yang akan menerangkan jawapan kepada ketiga-tiga persolan tersebut.Malangnya Malaikat Jibril tidak juga muncul sehingga orang-orang Makkah mulai merasa sangsi terhadap baginda.Nabi Muhammad SAW sendiri merasa bingung dan sedih,mengenai jawapan yang harus dikatakannya kepada kaum Quraisy yang sedang menunggu.
Akhirnya setelah 15 malam berlalu,turunlah Malaikat Jibril membawa beberapa ayat daripada surah al-Kahfi dan al-Isra sebagai jawapan kepada ketiga-tiga persolan berkenaan.Sambil itu,Jibril membawa teguran Allah SWT terhadap sikap Nabi Muhammad SAW yng berjanji tanpa mengucapkan "insya-Allah".
Jelas,insya-Allah bukan perkara yang boleh dibuat main,sama ada ketika hendak merancang sesuatu atau pun semasa perancangan telah dibuat.Berikut antara perkara yang perlu kita berikan perhatian apabila berjanji dan membuat perancangan:
- BUAT JANJI IKUT KEMAMPUAN
Jangan berjanji sekiranya kita tidak tahu kita tidak mampu untuk menunaikan janji.Sekiranya kita tidak yakin atau diri kita mampu menunaikan janji,maka lebih baik kita berterus-terang mungkin akan menyebabkan ada pihak yang berkecil hati tetapi itu lebih baik daripada mungkir janji.Sekiranya kita yakin dapat menunaikan janji,ungkaplah 'insya-Allah' sebagai penyerahan kepada Allah SWT,segalanya akan berjalan lancar dengan izin Allah SWT.
- JANJI HARUS SEDAYA UPAYA DITUNAIKAN
- BERSERAH KEPADA ALLAH APABILA BERJANJI(TAWAKAL)
- INSYA-ALLAH JANGAN BUAT MAIN
- JANJI TAPI TIADA NIAT HEDAK TUNAIKAN;MUNAFIK
- JANJI TAPI TERLUPA;TAK MENGAPA
- SELALU MENYERAHKAN SEGALA URUSAN DAN PERANCANGAN PADA KETENTUAN ALLAH SWT
No comments:
Post a Comment