Sunday, September 30, 2012

MINTALAH KEPADA-NYA


Kita adalah makhluk Allah SWT yang sangat lemah.Terlalu banyak perkara dalam hidup kita yang tidak dapat kita perolehi dengan sendiri,tanpa bantuan dan pertolongan orang lain.Lebih-lebil lagi ketika berada dalam kesusahan.Tentu sekali kita sangat berhajatkan pertolongan.


Walau bagaimanapun,sudah tentu kita tidak tergamak terlalu meminta-minta sesuatu daripada orang lain.Tidak mustahil nanti orang akan marah dan benci kepada kita.Jatuhlah maruah kita.Jadi kepada siapa kita harus meminta?Ya...kepada siapa lagi jika bukan Allah SWT.


Dia Tuhan kita.Dialah tempat kita berserah sambil meminta pertolongan.Dan Allah menyukai hamba-hamba-Nya yang selalu meminta kepada-Nya.Allah SWT adalah tempat kita mengadu dan memohon segala-galanya yang kita perlukan.Oleh itu,jangan jemu berdoa dan memohon kepada-Nya.


Siapa yang suka berdoa kepada Allah SWT adalah hamba yang baik kerana ia menyedari kelemahan dirinya,lalu meminta kepada Tuhannya.Sebailknya mereka yang tidak suka berdoa atau memohon kepada Allah SWT adalah orang yang sombong.Sama ada sedar atau tidak,dia merasa dirinya tidak perlukan bantuan dari Allah SWT.


Allah SWT tidak suka orang yang sombong.Dialah yang memberikan bantuan,pertolongan,perlindungan dan semua keperluan para hamba-Nya seperti makanan,perlindungan daripada bahaya dan keperluan hidup lainnya.Segalanya didatangkan kepada manusia demi kasih sayang-Nya yang melimpah-ruah.


Manusia dan sekalian makhluk amat memerlukan pertolongan Allah SWT walau di mana mereka berada.Allah SWT yang mencipta alam ini dan segala penghuninya.Sudah tentu Allah SWT amat tahu keperluan dan masalah yang dihadapi oleh hamba-hambaNya.Namun begitu,walaupun kita disuruh berdoa kepada Allah SWT,kita tetap perlu berikhtiar mendapatkan apa yang kita mahukan itu dengan usaha yang berterusan.


Allah SWT tidak akan memperkenankan permintaan yang tidak disertakan dengan usaha.Dan kita juga disuruh banyak bersabar dalam meminta apa yang kita hajatkan.

No comments:

Post a Comment