Sunday, October 2, 2011

PENGETAHUAN-NYA MELIPUTI SEGALA

Tidak ada satu pun kejadian di langit atau di bumi yang tidak diketahui oleh Allah SWT.Baik kejadian yang besar mahupun kejadian yang kecil.Bahkan sebutir debu halus yang ditiup angin pada malam yang gelap pun Allah SWT tahu.



Allah SWT Al-'Alim,ertinya Allah SWT Yang Maha Mengetahui.Allah SWT mengetahui segala-galanya.Baik yang tersembunyi,lebih-lebih lagi yang nyata.Allah SWT mengetahui niat atau lintasan hati manusia.Allah SWT berfirman di dalam al-Quran,"Dia mengetahui(pandangan) mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati."(Ghafir:19)



Allah SWT mengetahui niat seorang yang hendak melakukan kebaikan.Niat tersebut sudah dinilai dengan ganjaran pahala sekalipun belum lagi melakukan kebaikan yang diniatkan itu.



Allah SWT mengetahui tidak seperti manusia.Pengetahuan kita sangat terbatas.Kita tidak tahu apa yang ada di dalam hati kawan kita.Kita tidak tahu apa yang sedang dibuat oleh jiran kita di dalam rumahnya jika tidak diberitahu.Tetapi Allah SWT tahu.



TAHU SELEPAS TIDAK TAHU


Apa yang sedang bermain di dalam
fikiran anak kecil pun Allah SWT tahu.


Kita mengetahui melalui belajar atau diberitahu.Allah SWT mengetahui tanpa perlu belajar atau dineritahu.Bahkan apa yang kita tahu datangnya daripada Allah SWT.Kita mengetahui menggunakan pancaindera,akal dan hati.



Sebelum mengetahui,lebih dahulu kita tidak mengetahui.Tetapi Allah SWT mengetahui apa yang belum berlaku,telah berlaku dan yang akan berlaku.Allah SWT mengetahui nasib atau masa depan kita.



Apakah yang perlu kita buat jika ingin tahu?Tidak lain ialah belajar atau menuntut ilmu.Allah SWT menyuruh kita menuntut ilmu dan sentiasa menambah ilmu.Bukan ilmu yang bersangkut-paut dengan soal menguruskan kehidupan sahaja,lebih penting sekali ilmu yang berkaitan kehidupan di akhirat kelak.Ilmu yang membawa kita ke arah beroleh petunjuk dan hidayah dari Allah SWT untuk metaati-Nya serta menjauhi larangan-Nya.Ilmu yang membawa bertambah keimanan kita kepada Allah SWT.



MENDEKATKAN DIRI KEPADA-NYA



Itulah ilmu yang mendekatkan diri kepada Allah SWT iaitu untuk beramal ibadah,berakidah dan berakhlak.Semuanya perlukan ilmu yang sahih dan benar.Tidak boleh main ikut orang atau ikut pandai sendiri.



Berbuatlah amal yang bermanfaat yang kemudiannya memberi manfaat pula kepada orang lain.Mudah-mudahan menjadi amal jariah kita.Apa saja yang perlu dibuat untuk mendapatkan semua itu,maka perbuatlah.

No comments:

Post a Comment