Monday, August 2, 2010

KEWAJIPAN MENUNTUT ILMU


Kalau tidak ada
orang Islam yang pandai
matematik,sains,ilmu fardhu ain:-)
kedoktoran,ilmu ekonomi....
kita semua berdosa.Itu fardhu
kifayah namanya.



Pembahagian Fardhu


Fardhu Ain
Sesuatu perintah agama yang wajib di tunaikan oleh setiap diri orang Islam yang baligh dan berakal.Tidak terlepas kewajipannya jika di kerjakan oleh orang lain(wakil).Contohnya seperti solat lima waktu,puasa Ramadhan,menuntut ilmu dan lain-lain.Beroleh pahala jika di kerjakan dan berdosa apabila di tinggalkan.



Fardhu Kifayah
Sesuatu(perintah agama) yang wajib di tunaikan oleh sekalian orang Islam dan baligh serta berakal(kewajipan bersama).Tetapi jika sebahagian mereka telah mengerjakannya,terlepaslah kewajipan ke atas yang lainnya.Contohnya seperti menjadi doktor,guru,hakim,berniaga dan sebagainya.
Membantu memajukan perniagaan orang Islam yang berniaga di kelilingi peniaga-peniaga bukan Islam juga fardhu kifayah.Jika perniagaan orang Islam tersebut terpaksa di sebabkan kerana masyarakat Islam di kawasan itu tertumpu ke kedai-kedai milik orang bukan Islam,ia di kira berdosa.Termasuk dalam fardhu kifayah juga ialah menguruskan jenazah,bermula daripada memandikan,sampailah mengebumikan jenazah.
Jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah ini ialah dengan mengintegrasikan kurikulum iaitu kurikulum sekolah agama juga di guna pakai di sekolah kebangsaan yang kebanyakannya adalah pelajar Islam.

No comments:

Post a Comment