Saturday, August 14, 2010

SABAR SEORANG ISTERI



Al-Ashma'i salah seorang menteri pada zaman Khlifah Al-Manshur keluar berburu pada suatu hari.Kerana terlalu asyik mengejar haiwan buruan,dia terpisah daripada kelompoknya dan tersesat di tengah padang pasir.
Dia mula kehausan dan di kejauhan dia melihat sebuah khemah yang terasing.Dia memacu kudanya ke sana dan bertemu penghuninya,seorang wanita muda dan jelita.Dia meminta air.Wanita itu berkata."Ada air sedikit,tetapi aku persiapkan hanya untuk suamiku.Ada sisa minumanku.Kalau engkau ingin,ambillah."
Tiba-tiba wajah wanita itu tampak berwaspada.Dia memandang kepulan debu dari kejauhan."Suamiku datang,"katanya.
Wanita itu kemudian menyiapkan air minuman dan kain pembersih.Suami wanita itu seorang manusia kasar,lelaki tua yang bengis dan kasar.Mulutnya tidak henti-henti mengherdik isterinya.
Tiada sepatah perkataan yang keluar dari mulut perempuan itu.Sebaliknya dia tenang membersihkan kaki suaminya,menyerahkan minuman dan memimpin suaminya dengan mesra masuk kekhemah.
Sebelum pergi,Al-Ashma'i bertanya,"Engkau muda,cantik,dan setia.Kombinasi yang jarang-jarang sekali terjadi.Mengapa engkau korbankan dirimu untuk melayani lelaki tua yang berakhlak buruk itu?"
Jawab wanita itu mengejutkan Al-Ashma'i,"Rasulullah saw bersabda,agama itu terdiri daripada dua bahagian:syukur dan sabar.Aku bersyukur kerana Allah SWT menganugerahkan aku kemudaan,kecantikan dan perlindungan.Allah SWT membimbingku untuk berakhlak baik.Aku telah melaksanakan separuh agamaku.Kerana itu,aku ingin menglengkapi agamaku dengan separuhnya lagi,yakni bersabar."

No comments:

Post a Comment